Bláznivý pozérský vegani

5. července 2018 v 15:15 | K. |  Plkám
Vlastně díky článku, co se objevil na titulce, jsem si vzpomněla, že mám jeden v rozepsaných už pěknou dobu... A i když se asi pouštím na tenkej led, rozhodla jsem se ho konečně zveřejnit...

Tohle je hrozně ošemetný téma a snažím se mu už delší dobu vyhýbat. Jenže na mě na FB vyskočil rozhovor na DVTV se zakladatelkou Nemléka a pod ním moc hezká diskuze. A já to prostě nechápu. Asi díky tomu, že se necpu "mrtvolama" nemám vyvinutý mozek, tak stále nepobírám ty útoky lidí, co maso jí, na lidi, kteří vyznávají - dejme tomu alternativní směr. A tak jsem se rozhodla jim alespoň u sebe na blogu vyjádřit podporu.

Ještě než se do článku pustíte, chci vás poprosit, abyste se v případné diskuzi ovládali. Já jsem tolerantní člověk, vyznávám svobodu názoru a chování, respektuji že někdo maso jí, byť mi to připadá v dnešní době zbytečné, ale nerada bych, aby se nám to tady zvrtlo a vzniklo něco podobného, co pod videem na FB.



Tak jo, já osobně maso nejím od základní školy. Tehdy se ve mně zkombinovalo několik důvodů. Tak za prvý mám ráda zvířata a bylo mi nepříjemný jíst něco mrtvýho, za druhý mi to ani moc nechutnalo a za třetí to bylo takový vzdorovitý vůči rodičům, prostě pubertální úlet ze kterého se stal životní styl. Nikdy jsem se o skladbu jídelníčku nějak extra nezajímala, jediný co vím, že i po těch 10 let, co tedy maso nekonzumuji, mi vychází testy na preventivních prohlídkách v pořádku a nijak nestrádám. Nevím tedy jak a co potřebujeme nebo nepotřebujeme, je mi to jedno, tenhle článek nebude o odborných věcech, jako spíš názorový na chování lidí.

Vegan nejsem. Ale tento životní směr se mi hrozně líbí a připadá mi správný. Takže kdo ví, kam se posunu, zatím jsem na to bohužel sobecký pokrytec. Nejsem extra vzdělaná, ale dle mého názoru například pití mateřského mléka jiného živočišného druhu člověku nic nepřinese. A ano, sama třeba kravské piju, ale jak píšu, dělám to jen z vlastní lenosti, pohodlnosti a sobectví. Nebudu tu hlásat, jak je to správný.

www.fungate.cz


"Bez masa se žít nedá."
Proč by nedalo? Neříkám, že je maso pro tělo špatný a že není zdravý. Samozřejmě některý ano. Ale co mě neskutečně uráží je, když mi buran, co má 50 kilo nadváhu a žere nejlevnější párky, ve kterých jsou namletý akorát odpady ze zvířat, zalitý tatarkou a kilem bílýho pečiva tvrdí, že jeho stravování je zdravější než to moje. Protože ne, prostě není. Stejně i vegetariánství/veganství se dá dělat samozřejmě špatně, že. Když se budu cpát jen smaženou zeleninou, hranolkama, zapíjet to litrama Coca Coly, tak je jasný, že si zadělávám akorát na zdravotní problémy, byt stále zůstávám oficiálně vegetariánem.

"Kdyby všichni byli vegetariáni, nebylo by dost rostlinné stravy pro nás."
Tenhle podpůrný argument pro to, abychom naším trávicím ústrojím proháněli pravidelně maso, bývá ještě doplněný hláškou: "Vy vegani jste taky zlý, protože jíte kytičky a ty taky cítí bolest!!!"
Ehm, a z čeho se stravují ty zvířata, co pak porazíme a sežereme? Z prány?


"Rozhodovat za dítě, čím se bude stravovat není správné."
To jsem ještě napsala dost slušně. Obvykle jsou matky, které své potomky vedou k rostlinné stravě označovány za fanatičky, krávy se zatemnělými mozky. Děti by bylo vhodné odebrat sociálkou, než nedej bože umřou na podvýživu. Nesnáším odsuzování rodičů, kteří své děti vedou tímto směrem. Do školky jsem nechodila a školní jídelně jsem se v brzkém věku taky vyhýbala, ale nikdy nezapomenu, jak jsem doma žvýkala nepředstavitelně dlouhou dobu hnusný hovězí maso. Aby nezbylo. Nesnášela jsem to. Není to teda taky rozhodování se za dítě? Já to jíst nechtěla, ale musela. Přijde mi mnohem lepší, pokud matka o jídelníčku svého dítěte přemýšlí, byť mu "odpírá" maso, než to, že cpeme děti od batolat bezmyšlenkovitě Mekáčem, levnejma uzeninama a podobně. Já osobně děti nemám a nějakou dobu pravděpodobně mít nebudu, pravděpodobně záleží na potenciálním partnerovi, neplánuju jim nic zakazovat a přikazovat, ale nemyslím si, že veganské dítě je týrané a bylo by moc fajn, aby si každý v tomhle hleděl svýho.

"Jsou zvířata určená na maso a pak domácí mazlíčci."
Ať si každý zamete před vlastním prahem. Jestli něco na "masožravcích" nesnáším, tak je to, jak rozlišují zvířata která si k véče dle nich dát můžeme. Zvíře k jídlu neurčil nikdo jiný než člověk, ta kráva nebo prase si to nevybrali. A když už teda je "etické" si dát k obědu knedlo vepřo zelo, proč by si někdo nemohl dát štěkanátky? Jako jakej je rozdíl? Ten pes cítí bolest stejně jako prase. Nadávání lidem, co jedí jiné maso než je dejme tomu na našem území běžné, mi přijde jako pokrytectví. Navíc to není tak dávno co se psi jedli i u nás, nemusíme kvůli tomu až do Číny. Na další extrém jsem narazila před pár dny v jedné skupině na FB. Objevilo se tam video, jak se připravuje ke konzumaci humr - a pod ním komentáře typu: "Takový krásný tvor, nechte krásu žít! Jezte jen krávy a slepice!" Připomíná mi to vyjádření soustrasti: "Takový krásný člověk to byl, toho je škoda..." Hnusnýho by nebyla?

"Velkochovy nezmizí."
Pokud je budeme dál podporovat tak asi fakt nezmizí. Nebylo by lepší teda začít maso kupovat od nějakých kvalitních hospodářů, co se o zvířata starají a udělají jim alespoň dobrý podmínky pro život? To že jim ho pak vezmou jen proto, aby naplnili chutě lidí je věc druhá, ale i tak jsem schopna to pochopit a ochotna tolerovat podstatně více, než nákupy v supermarketech. Nojo, jenže téměř každý bude frfňat že takové maso je jistě dražší. Tak z vlastní sobeckosti budeme dál podporovat týrání zvířat ve špatných podmínkách.

"Ať si maso nežerou, ale nenazývají náhražky masem."
S tímhle se setkávám až poslední dobou a nějak to můj mozek bez živin nedokáže pochopit. Lidi se mě často ptají, co tedy vlastně jím, když ne maso. Existuje spousty "náhražek" - od tofu, přes různé sójové nebo luštěninové uzeniny až po rostlinné párky. Chutná to docela podobně, mně osobně mnohem víc, jako maso ze zvířat, jen při tom žádné nemuselo umřít. Je tedy hřích jíst "náhražky"? V čem? Je špatné že nám to chutná a považujeme to lepší než něco co předtím dejchalo, kadilo a močilo? Přijde mi to, jako kdyby argumenty typu: "bude ti chybět B12" nebo "naši předci v pravěku taky jedli maso" už vegani dokázali vyvrátit a tak se "masožrouti" stébla chytají... A připomíná mi to trochu nesmyslnou EU, která zakázala používat "pomazánkové máslo". Jedna část nadává na špatné označení, ti největší "extrémisti" pak i jezení náhražek samotných. Máme možnosti alternativy a využíváme je. Nevím komu ubližuje, že si dám k obědu tofu karbanátek.


"Jsem vegetarián, ale občas si dám kuřecí řízek."
Nemám ráda škatulky a všelijaký ty označení. Sama neřeším žádný lacto, ovo a já nevím co všechno. Ale když někdo řekne, že je vegetarián, zvířata zkrátka nejí. Takže ne, nedá si smažený sýr se šunkou. Ne, ryby opravdu nejí. A pokud ano tak to není sakra žádný vegetarián a nechápu, proč to o sobě teda tvrdí. Stejně tak, prosím, to, až z omáčky vytáhnete plátek masa, ale předtím ho v ní několik hodin vaříte, nedávejte nám ji.

"Jsou to pozérský hipstři co chtějí být trendy."
Já neříkám že každej vege to dělá pro to, že cítí, jak je to správný. Taky jsem žila s dementem, co jednoho dne maso jíst přestal, asi aby mě podpořil nebo já nevím, rozhodně jsem ho do toho nijak nenutila a díky tomu, že to necítil - teď použiju trapný výraz - od srdíčka - jeho rodina mě začala hrozně nenávidět za to, že ho ovlivňuju. Vrhá to tedy špatné světlo na nás "normální" co jsme si k tomu přesvědčení došli nějakou cestou sami. Najednu stranu nevidím problém v tom, že někdo něco z jídelníčku vynechá. Je mi jedno jestli je to metalák, fotbalista nebo hipstr. Když jsem nejedla papriky a banány, nikdy se nad tím nikdo nepozastavil. Proč je tedy v 21. století pořád problém respektovat někoho, kdo prostě něco odmítá konzumovat?

"Vegani jsou chcípáčci, ale my "masoužrouti" agresivní netolerantní píčusové!"
Kdykoli otevřu nějakou diskuzi na netu, tak pokud se tam někdo chová sprostě a útočně, veganská strana to rozhodně není. Fakt jsem se nesetkala ještě s tím, že by nějakej vegan na někoho kdo jí maso řval, že je debil bezmozku, kterýmu přebývají živiny a měl by je snížit...

"Všichni jste vrazi!"
Tak jo, abych tu neplivala jen na "masožrouty". Jestli něco nesnáším, tak je to přehnaný nucení svýho přesvědčení ostatním. Všelijaký ty pochody, protesty. Mám kamarádky které aktivně za práva zvířat bojují a když občas vidím ty diskuze, do kterých se zapojují, říkám si, jestli tím ty lidi spíš nepřinutí koupit si místo jednoho hamburgera dva. Já to všechno chápu, souhlasím s nimi, jen mi to ve finále připadá kontraproduktivní. Proto se sama ničeho takového aktivně neúčastním, stejně tak nechodím ani na Gay Pride, byť se sama do LGBT komunity řadím a mám několik homosexuálních přátel, které plně podporuji, potože to mi připadá jako to samý.

www.lolworthy.com


"Koupím si šelmu a udělám z ní kytkožrouta."
Tohle je jediná věc se kterou s veganama hluboce nesouhlasím. Já jako člověk mám právo volby. Můžu si říct, kterým směrem se vydám a který je pro mě ten nejsprávnější. To zvíře nikoli. Když si pořídím kočku nebo psa, ať chci nebo ne, z biologického hlediska jsou to masožravci a býložravce z nich neudělám ani když se postavím na hlavu. Je mi líto. A proto mi nepřipadá správné dělat z šelem vegany, protože si to nevybrali a maso je pro ně přirozené. Možná mi na to řeknete že pro člověka též, ale my jsme teda alespoň všežravci a nenahrazujeme jednu věc něčím, co bychom nedokázali pořádně strávit, jen prostě část vypustíme.

"Člověk je na vrcholu potravního řetězce."
Často čtu takový ty kydy, že máme zkusit naučit lva jíst salát. Jak jsem zmínila o bod výše, z masožravé šelmy, pro kterou je lovit přirozené, popř. bychom jí to maso měli poskytnout, když jsme si ji domestikovali a držíme v "zajetí" podle mýho býložravce neuděláme. Jenže já furt nevím, proč jsme teda na vrcholu potravního řetězce. Neumím si představit jak půjdu třeba do lesa, tam doženu zajíce, toho zakousnu a pak ho na místě zkonzumuju. Nemám k tomu fyzické dispozice, neběhám tak rychle, nemám zuby na to abych kořist mohla sníst. Pravděpodobně by mi to ani nechutnalo. Kdybych ty schopnosti měla, pak by mi jezení masa přišlo přirozené, takhle to bohužel říct nemůžu.


"Člověk jí maso odjakživa."
Ano, a taky v tom "jakživu" žil v jeskyni, chodil nahatej a toho mamuta si musel sám ulovit. Ta zvířata žila volně, stravovala se pro ně přirozeně, nikdo do nich nepíchal bůhví jaký sračky aby vyrostla rychleji. Vývoj jde kupředu, ještě před sto lety jsme si posílali telegramy, dneska sáhneme po mobilu a vyťukáme textovku. Možná by si to měli lidi konečně uvědomit, z těch větví slézt a neodsuzovat někoho za to, že se snaží pro planetu něco udělat.

"Všichni co nejí maso jsou podvyživený nemocný chudáci."
Já teda těch lidí co maso nejí moc neznám, u nás v rodině jsem jediná, mezi kamarády jsou na stejné vlně asi jen tři slečny, ostatní se stravují vším. Moje máma která jí maso celý život trpí chudokrevností a špatným tlakem. Táta se narodil s vadou srdce, má špatný klouby, problémy s obezitou, které vyústily až po velké problémy se žlučníkem a slinivkou. Babička je náš chodící atlas nemocí, nikdo neví jak ji pomoc. Jediný, kdo v rodině snad netrpí na zdravotní problémy je prababi. Ale zase, skončila ve špitále na operaci, protože se málem udusila kostí z kapra... Já nevím, nemám pocit, že by kolem mě "masožrouti" byli nějak extra zdraví a znám moc málo vegetariánů/veganů, abych mohla zodpovědně hodnotit jejich zdravotní stav. Zajímavý tedy, že ti, co odsuzují nejvíc jich znají tak moc, že si na to troufnou.

"Stal bych se vegetariánem/veganem, ale je to moc drahý."
Vzhledem k tomu, že jsem si vždy nakupovala jen sama pro sebe a neměla přehled, na kolik vyjde strava obsahující i maso, netroufala jsem si k tomuhle bodu moc kecat. Nicméně po společném životě s jedním masožravcem, který byl schopný k obědu spořádat půl kila řízků, s čistým svědomím říkám: "Ne, veganství skutečně není dražší." Nejdražší dle mého je, že jídlem obecně dost plýtváme.



Stále ty útoky nechápu. Já osobně obdivuju lidi, co se snaží něco udělat pro planetu, pro zvířata. Co jen nesedí sobecky na zadku, třeba tak jako já osobně. Nepřispívat k utrpení zvířat mi nepřijde jako zavrženíhodné, ba naopak. Velký respekt všem, co o svém jednání přemýšlí a dělají vše co můžou pro zlepšení této situace. Jak říkám, odborné znalosti postrádám, ale přijde mi logické, že chov zvířat na maso není ani etický ani ekologický. Plochy, kde se pěstuje potrava pro ně, by se lépe využily kdyby se na ni pěstovaly rostliny určené rovnou lidem. Nemám to podloženo, ale četla jsem, že na jedno kilo hovězího masa je potřeba 7 kilo krmiva. To mi přijde strašně moc!

Vegani se nepodílí na zneužívání jiných živých tvorů a já ať dělá co dělám, nemohu na tom najít nic, co bych měla odsuzovat a nadávat jim za to. Jediný jak jsem zmínila výše - nesouhlasím s tím když přehnaně zbrojí, byť chápu, že z nich křičí ta zoufalost a vědomí, že situaci nějak rapidně v nejbližší době nezmění. Vzdát se něčeho, co třeba i máte rádi, proto, abyste pomohli nemůže být přece špatné a hloupé.

Trápí mě, když pak ty nadávky čtu. Vadí mi, že mě někdo odsuzuje za to, že nejím něco jen proto, že to zkrátka nechci. Poslední dobou jsem se naučila říkat, že maso nejím, protože ho mé tělo není schopné strávit. A hle? Od té doby žádný moralizování, žádný blbý otázky, žádný nechápavý pohledy. Naopak. Až bych řekla že mě lidi litují. A s tímhle se v těch virtuálních válkách taky setkávám. Já nevím no, nedovedu si představit, že budu někomu dělat přednášku o tom, že jíst houby musí, když je prostě jíst nechce a asertivně nesdělí důvod. Vždyť co je mi do toho, já houby miluju, mohla bych je jíst od rána do večera, ale mám kolem sebe několik lidí, co by je do pusy prostě nedali.

Jsem přesvědčená, že maso lidské tělo opravdu nepotřebuje. A věřím, že ani čistě rostlinná strava, pokud se dělá správně a přemýšlí se u ní, není zdraví škodlivá. Jednou se do mě velice sprostě pustila nějaká pubertální slečna v diskuzi, že jíst maso se musí a kdo tvrdí opak je debil. Zeptala jsem se jí na podložený zdroj, nebo alespoň nějaký smysluplný argument, dočkala jsem se akorát dalších nadávek. Jednou jsme na toto téma diskutovali s naším chemikářem a fyzikářem, který se o složení jídelníčku zajímal v rámci studia na vysoký škole. Ten chlap byl hrozně chytrej a na názorných příkladech nás ujistil, že alternativní styl stravování nám opradu neubližuje. A protože je to člověk vzdělaný, rozhodla jsem se jeho tvrzení zkrátka věřit víc, než nějaý pubertální holce, která mě nazývá píčou jen proto, že nejím zvířata.


Prosím, respektujme se navzájem. Nenadávejme si za naše jídelníčky, za to jakým stylem vedeme své děti. Každý jsme samostatná lidská jednotka a je jen na nás, jak s našimi životy naložíme. Každý ať jedná dle nejlepšího (s)vědomí. Díky.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jeife Jeife | E-mail | Web | 5. července 2018 v 15:33 | Reagovat

Souhlasím, po 5 letech veganství je mi fajn. Nezezelenala jsem, nevyklíčila, neumřela. A výsledky krve mám ok :D

2 Ginger White Ginger White | Web | 5. července 2018 v 16:19 | Reagovat

Nejsem veganka ani vegetariánka, ale souhlasím s tím, že je hloupost někomu nadávat proto, co jí nebo nejí. :-)

3 Atheira Atheira | Web | 5. července 2018 v 16:43 | Reagovat

Asi už nemám sílu se za ty roky k podobným věcem více vyjadřovat (byť jsem to u zmíněného článku tedy udělala, protože byl rozumný - a zde to dělám ze stejného důvodu)... V podstatě souhlasím. Ale ono to je jak mluvit do zdi. Když to někdo nechce chápat a chce se hádat, tak bude, i když ty se dohadovat nechceš.

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 5. července 2018 v 17:41 | Reagovat

Akorát ta zelenina, ona fakt je drahá. Mám ji ráda, k tomu miluju maso, ale když kupuju zeleninu a ovoce, tak to vždycky dělá nejvíc (z jídla teda). Luštěniny jsou levný. Některá zelenina taky. Ale ta co mi chutná nejvíc (hlavně paprika, rajčata  a kvalitnější saláty ne napůl uhnilý) stojí dost. Lidi by spíš prostě měli jíst podle toho, co jíst opravdu chtějí, pokud je to nějaký rozumný (tedy ne že by jedli samý sladký jen proto, že chtějí) a ne podle toho, s kým se zrovna hádaj. Akorát teda "piju mlíko kvůli svý lenosti" mi přijde jako blbá věta. Netuším, jak se cokoli jí nebo pije kvůli lenosti, pokud tím není myšleno, že lepší by bylo nejdřív to zpracovat. Jí se a pije (s naznačovanou výhradou, že i když to dotyčnému nepřipadá správně) snad kvůli chuti. Aspoň to tak mám já. Že třeba jím kupovanej kečup, i když je to srajda, páč mi prostě chutná. A tak.

5 K. K. | E-mail | Web | 5. července 2018 v 17:55 | Reagovat

[4]: Taky se snažím zeleninu kupovat v akci - ale když si vezmu svýho chlapa, kterej si dá půl kila kuřecích řízku + bramborovou kaši + misku rajčat, tak pořád vychází oběd levnější mě, která ty řízky nahradí 2 plátkama uzeného tofu (cca 15,-, za to kuřecí jsem platila asi 120,-). Je teď dobrej Kaufland, ten ždycky večer zlevňuje neprodanou zeleninu a ovoce, já tam teda ještě nebyla, ale co sleduju na FB v jedné skupině, dá se tam sehnat doslova za pár korun - třeba svazek ředkviček, které kupuji běžně kolem 6,- jsou ve výprodeji za 0,5,-.

Mám ráda mlíko do kafe a místo toho, abych si dala práci s tím, že vytvořím rostlinnou alternativu - třeba mléko makové, tak mi samozřejmě přijde jednodušší koupit krabici a jen lejt. Protože jsem zkrátka lína namáčet mák, mixovat ho, pasírovat... Takhle jsem to myslela. :) (Pak mám samozřejmě možnost si to rostlinné mléko koupit, ale tam už jsme u toho finančního rozdílu, který je kolem 40,-). Proto to beru za vlastní lenost a sobectví.

Z kečupů doporučuji Mikado z Lidlu, ten  je moc dobrej. Ale taky předpokládám srajda. :-D

6 Xira Xira | E-mail | Web | 5. července 2018 v 18:01 | Reagovat

Tak to se fakt povedlo! :D Nejlepší článek a ilustrační obrázky ever!

7 hedd hedd | Web | 5. července 2018 v 19:30 | Reagovat

Tak já asi půjdu trošku do opozice - ne tím, že bych si myslela, že vegetariánství či veganství je nesprávné, nebo dokonce špatné, to vůbec! Ale abych pravdu řekla, mám pocit, že je na nás, masožravce, neustále vykládán tlak, abychom maso nejedli nebo se alespoň cítili proviněně za to, že maso jíme. Nedává nám to právo komukoliv nadávat, ale trošku nás to prudí. A pak stačí malá poznámka a bouchneme. (Tím netvrdím, že vegani mají cestu růžemi sázenou a my jdeme jen tím trním, to prrr! Vím, že to mají mnohdy těžší než my. - Neustálé vysvětlování, obhajování, ...)

Ale je to vlastně dost podobné jako s homosexualitou, je to vzorec, který je svým způsobem trendy, je to odlišení a cpe se do nás stále, že bychom měli tolerovat, že bychom dokonce měli oslavovat, že se nebojí... a je to únavné. Klanět se veganům nikdy nebudu. Ale nebudu do nich ani rýt, nevím ani, proč bych měla.

8 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 5. července 2018 v 19:50 | Reagovat

[5]: No tak to já si zase radši koupím za 120 kuře se stehnama navíc teda a dá se z toho uvařit několik jídel, i když porce si dělám taky hodně, hodně velký, utrácet extra tohleto za tři vykostěný řízky je praštěný samo o sobě :D

9 K. K. | E-mail | Web | 6. července 2018 v 10:39 | Reagovat

[8]: Byly v akci :D Já vážně netuším, kolik to stojí, ale když náhodou máma nechává maso rozmrazit, tak ty ceny jsou dost podobný. Nicméně těch řízků z toho bylo asi 7. Takže možná jsem praštěná, ale jen jsem chtěla nakrmit chlapa, kterej by mi tofu hodil na hlavu.

10 K. K. | E-mail | Web | 6. července 2018 v 10:47 | Reagovat

[7]: Jak jsem psala v článku, z těch sto lidí, co znám, jsou vege jen 2 nebo 3. Je zajímavé, že všichni ostatní těch vegoušů, co vyvíjejí tlak, znají mnohonásobně víc. A ano, těch 97 lidí si minimálně jednou neodpustili nějakou štiplavou poznámku k mému životnímu stylu.

11 Ježurka Ježurka | Web | 6. července 2018 v 13:54 | Reagovat

Moje nejstarší vnučka je tady vegetariánka. Já už to na sklonku života nezachráním a myslím, že je lepší, když se s tím, nejíst maso, začne v mládí. Každý dle své chuti. Neodsuzuji nikoho.

12 stuprum stuprum | Web | 7. července 2018 v 4:14 | Reagovat

Ten mrtvý salát mě rozemlel. :)

13 Ronnie Hearth Ronnie Hearth | Web | 7. července 2018 v 9:59 | Reagovat

Nejlepší článek na veg téma jaký jsem kdy četla!Vážně,jsi skvělá a máš ode mě palec hore :)
Díky Ti ♥

14 duck life duck life | E-mail | Web | 16. července 2018 v 5:35 | Reagovat

Great tutorial

15 Sakamakiya Mononoke-Maka Sakamakiya Mononoke-Maka | E-mail | Web | 18. července 2018 v 17:53 | Reagovat

Hodně dobrý článek

16 Ivy Ivy | 26. srpna 2018 v 15:59 | Reagovat

Výborný článek :) A co týče předražených rostlinných mlék, doporučuju místo toho sušenou alternativu. Kupuju si v DM, jmenuje se to asi "Kokosový nápoj" nebo tak nějak, je to teda v sušené formě a mám to právě hlavně do kafe, protože to nemá žádnou výraznou chuť a jak je to sušené, alespoň se to nemůže zkazit jako normal mlíko. Nevím teď, kolik to stojí, ale je to větší pytlík a vydrží mi několik měsíců :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama