Kdo je víc vegan?

30. září 2018 v 11:11 | K. |  Plkám
Bylo mi asi 14, když jsem se z minuty na minutu rozhodla, že se stanu vegetariánem. Bylo mi líto, že jím zvířata, která někdo musel kvůli tomu, abych si "pochutnala" na řízku, zabít. Okolí to bralo jako nějaký pubertální vzdor, který mě velmi brzy přejde. No, je mi 26 a nepřešel. Naopak. Už přes rok uvažuju o přechodu na vyšší levl. Na veganství.


Myslím si, že mám k celé té věci docela dobrý postoj, nejsem takový ten člověk, co vám bude u oběda dělat přednášky, jací jste vrazi, takže se mnou "masožrouti" nemají problém existovat (popř. poobědvat). Dobrý příklad jsou kluci z práce, kteří mi vypráví co si ugrilovali a naoplátku si vyslechnou, co bylo v hospodě zrovna za vege oběd. Není to tak dávno, co jsem psala na toto téma článek, který měl hezké ohlasy jak u veganů, tak u "masožravců" a to mě utvrdilo v tom, že to ještě nemám v hlavě úplně vymatlaný.

Co mi nikdo ale nevymluví, a budu se opakovat, pokud jste článek, na který jsem vás výše odkázala, četli, že považuji veganství za vpodstatě jediný správný směr, jestliže nechcete podporovat týrání zvířat. Viděla jsem i pár videí a to co se se zvířaty ve velkochovech dělá je prostě hnus, ale i bez toho lidsky cítím, že to není správný. Nějaký biofarmy jsou na tom asi co se týče prostředí lépe, ale stejně si říkám, k čemu těm krávám a slepicím takový život je, když je pak klepnou (a nějak mě neoblomí ani to, že to třeba je rychlé a relativně bezbolestné) a snědí. MNĚ osobně se tohle příčí, protože patřím mezi ty "magory" co vyháněj i vosu a neplácnou ani otravnýho komára, a tak jsem vnitřně došla k přesvědčení, že se na tomto nechci podílet, protože mi za to ten hermelín nebo míchaná vajíčka nestojí.


A tak jsem se nadšeně přidala do všemožných veganských skupin na Facebooku, vyhledala si příslušné diskuze a začala studovat co a jak, hledala tipy, co čím nahradit, kde to sehnat a tak dále a tak dále. A čím déle tam jsem, tím více zjišťuji, že se ze mě vegan nikdy nestane.

Wikipedie definuje veganství takto: "Veganství je způsob života, jehož snahou je v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat a krutosti páchané na zvířatech kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoli jinému účelu."

Já osobně to chápu a cítím především tak, že přestanu konzumovat všechny potraviny, které jsou živočišného původu. Veškeré mléčné výrobky, maso, vajíčka. Záludný se mi zdá med - ten osobně k životu nepotřebuju ani jako vegetarián, ale ze začátku jsem si nedovedla představit, jakým způsobem včelaři své roje týrají. Na skupině jsem se dočetla o nekalé praktice zastřihávání křídel - což samozřejmě není hezký, ale zas se ozvala druhá strana, že to jejich včelaři nedělají a že pokud by včely neexistovaly (a už teď jich je málo) tak by lidstvo vyhynulo a je teda potřeba ty včelaře podporovat. A jak jinak to chcete udělat než koupí toho medu? Dále mě vrtala v hlavě ta vajíčka. Taky to není něco, bez čeho nemůžu žít, ale obvykle jsme odebírali vajíčka z domácího chovu, který jsem osobně znala a neměla jsem jediný problém s jejich konzumací, protože jsem věděla, že ty slepice nikdo netýrá. K tomu jsem se dozvěděla, že veganství nejenom, že nepodporuje přímo týrání zvířat, ono je zkrátka nezneužívá a to prý, pokud slepici to vajíčko seberete, je. Navíc tím že si ty slepice do chovu odkoupíte podporujete jejich velkochov. Na to mě napadlo, že existují vegani, kteří slepice zachraňují právě před zabitím a vezmou si je domu jako mazlíčky. Ale nějak mě přešla odvaha se ptát, co dělat s vejci v případě, pokud mi je snese adoptovaná kvočna, kterou mám doma pro potěšení, starám se o ni se vší úctou, nechávám ji dělat co se jí zlíbí, a sama o ně nejeví zájem. Mně to připadá prostě jako plýtvání jídlem a to je přece taky neekologické ne?

Kromě tedy toho, že přestanu konzumovat živočišné výrobky se zaměřím i na další věci - jako je třeba kosmetika a oblečení. V tom mám svědomí docela čistý, protože se už rok nemaluju, vegan šampony nějakou dobu kupuju. U oblečení tak 100% nejsem, sem tam si něco v obchodě koupím, ale zase nejvíc věcí mám ze sekáčů a vintedu, stejně tak já, to co už nechci, nabídnu dál. Pokud jsou ty ponožky třeba už jooo hnusný nebo mi jedna zmizí v útrobách pračky (prádlo samozřejmě nenabízím) tak je doma použijeme na hadry a až potom je tedy vyhazujeme.

Za samozřejmost považuji třízení odpadu, nedělání bordelu po venku (i ten vajgl si vždycky nesu v kapse než narazím na koš). Nelezu do cirkusu ani do žádných podobných institucí co vydělávají na tom, aby se lidi se zvířaty pobavili. Když zajdeme do dalších odvětví, tak jsem třeba nikdy neletěla letadlem a nevlastním řidičák.


A tak jsem s vědomím a odhodláním, že jsem na dobré cestě stát se svědomitým a správným veganem vkročila do tajů těchto skupin. A tam jsem velice rychle prozřela a asi konečně narazila na ty fanatiky, o kterých se tradují legendární báje.

Nedávno byla v Kauflandu akce na sójové výrobky značky Alpro. A lidé chodili a ve velkým je nakupovali. A pak se chlubili se svými úlovky ve skupině. Nojo, jenže ti lidé si neuvědomili, že ty mlíka mají kolem sebe obal, který je zbytečný, tudíž neekologický, tím pádem nejste vegan! A tak jsem se zamyslela. Jo, třeba plasty mi taky trošku vadí a snažím se je eliminovat, jak jen můžu, a když už se mi to nedaří, tak je aspoň hodím do žlutý popelnice. Jenže když se zamyslíte opravdu nad vším, tak ať děláte cokoli, tak se na tom najde něco, co není úplně 100% správně.

Vezmu to na tom mlíku. Zajedu do Kauflandu - autobusem - a to už jsem vlastně špatná, protože můžu klidně jít pěšky nebo si pořídit kolo - nojo, jenže to kolo někdo musel vyrobit... To je eko? Tam koupím mlíko, který je špatný díky obalu, podpořím tím obchod, který má ve své nabídce i maso a mléčné výrobky a ještě díky tomu, že jsem si ho koupila, dostane prodavačka, která si dá určitě doma chleba se šunkou, plat.

To by se z toho člověk musel zbláznit. Ten vegan, co je víc než vy, opáčí, že máte možnost si takové mléko vyrobit doma sami. Kolik energie ale je potřeba k výrobě takového mléka? A času? Člověk musí chodit do práce, aby vydělával, a já opravdu nemám náladu a ani čas po večerech propasírovávat mléko a ze sóji si ztloukat tofu. Až bude existovat něco jako "sójovství", kam přijdu a řeknu: "Dejte mi prosím 10 deka tofu, 20 deka támhle tý bylinkový pomazánky a k tomu bych prosila 4 nohy vege párků." tak si mileráda pořídím krabičky a budu tam chodit. Jenže nic takovýho není a já odmítám existovat jen na zelenině. Kterou navíc musím vybírat lokální a opět bez zbytečných plastových obalů - protože je přece lepší odolat salátu v pytlíku, aby se pak vyhodil nevyužitý, navíc neroztřízený, než za ušetřený peníz a čas se třeba věnovat nějaké osvětné aktivitě nebo zvednout zadek a jít uklidit nejbližší les/park...

Stejně tak otázka vlastnictví zvířat je dosti zapeklitá. Dneska jsem se dozvěděla, že vlastnit koně a nedej bože na něm třeba jezdit není vegan a správný vegan to nikdy neudělá. Je to prý sprosté vykořisťování toho koně. Já teda nevím, na koni jsem nikdy nejezdila, ale s tímto názorem zkrátka nějak nesouhlasím, protože znám pár holek od koní a z jejich mluvy jsem si udělala svůj vlastní úsudek, který je opačný. Diskuze došla až do takového stádia, kdy jsem si z ní, jakožto tichý pozorovatel, odnesla poznatek, že koně by bylo nejlepší vypustit do volný přírody, aby si mohli žít, tak jak sami uznají za vhodné. Já teda nevím, ale vidím dost zásadní rozdíl mezi tím namlet koně do salámu a tím, že ho mám jako parťáka, se kterým si jednou za čas vyjedu někam do přírody.

Vlastně ani díky tomu, že mám psa, který třeba hlídá, nejsem vegan, protože ten chudák, který sice může chrápat v posteli a má první poslední, nám "slouží" tím, že občas stráží pozemek. Nebo chození na cvičák a věnování se psím sportům už není dost vegan. Paradoxně, pokud si nějaké zvíře osvojíte adopcí a tím pádem děláte dobrý skutek, jste považováni za spasitele. Běda ovšem, pokud si mazlíčka pořídíte/koupíte pro své vlastní sobecké potěšení. A když už máte kočku, tak pokud chcete být správný vegan, nikdy ji nedávejte její přirozenou stravu - to jest maso.


Při pohledu na příspěvěk, kde si nějakej člen skupiny snaží nechat naklíčit avokádové pecky a někdo to komentuje slovy: "Nešlo by to bez tý pitomý vody?" si říkám, že ze mě opravdu vegan nikdy nebude.

Ale já nepotřebuji nálepku "VEGAN" někde viditelně na čele. Jednám dle nejlepšího svědomí a i když ta cesta, kdy budu opravdu vědět, co mohu a nemohu - resp. co chci a co nechci - konzumovat bude ještě nějakou dobu asi trvat a nebude lehká - třeba nedávno se máma urazila, že jsem odmítla tvarohový koláč, byť jsem jí týde předtím říkala, že přecházím na rostlinnou stravu, tak nějak věřím, že ji zvládnu dojít tam, kam uznám za vhodné.

Holt jen budu ten pozérskej vegan, co si jednou za čas koupí mlíko do kafe v krabici...

Mně je to jedno, já mám svůj mozek, který umím občas i používat, ale pokud to tu nějaký spasitelský boží vegan čte, tak mu z celého srdce doporučuju jakousi pokoru, trpělivost k nováčkům, a aby si ty svoje nadřazenecký kecy strčil za klobouk, protože nerozhodnýho jedince, který neví co a jak, tohle tak moc odradí, že se snad na všechno vysere a půjde si dát řízek, protože zjistí, že ať bude dělat cokoli, nikdy to nebude dost vegan...



 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Melkora Melkora | Web | 30. září 2018 v 11:39 | Reagovat

Já bych měla na vegany pár otázek:
1) Nevadí vám, že kvůli vašemu obědu zemře rostlina?
2) Pokud větší množství lidí přestane zcela konzumovat cokoliv živočišného, zvířata se prostě vybijí, protože se jejich chov přestane vyplácet. To je v pořádku?

2 K. K. | E-mail | Web | 30. září 2018 v 11:50 | Reagovat

[1]: 1]: Vegan nejsem, ale troufám si odpovědět. 1) Čím se, prosím, živí zvířata určená na porážku? Kamením? A to maso jíte jen čistě bez zeleninových a dalších rostlinných příloh? (Nemám ráda odpovídat na otázku otázkou, ale nedalo mi to.)

2) Mně osobně přijde mnohem lepší, když se to zvíře vůbec nenarodí, než když pak celý život žije v kleci a jediný jeho úděl je naplnit někomu žaludek. Možná jsem jen zvrácená.

3 Heaven Heaven | Web | 30. září 2018 v 13:06 | Reagovat

Zajímavé zamyšlení :D Nikdy jsem takové skupiny neprocházela, takže nemám moc přehled, ale nemělo by se začít bojovat proti knihkupectvím a papírnictvím, protože kácení stromů a výroba papíru je zásah do životního prostředí :D ? Koupě knihy nebo sešitu by mohla být jenom dalším argumentem militantních veganů :D

4 Odula Prdlovoká Odula Prdlovoká | Web | 30. září 2018 v 18:09 | Reagovat

Ať jí každý co chce, že jo? :) Já bych bez mléka, masa a vejcí umřela! :)

Ale proti gustu :)

Jinak všechno má své pro a proti ... Nebudeme jíst maso - nebudou se chovat zvířata, nebudou umírat, ale lidi přijdou o práci (tak samo jako s medem) ... atd, atd.
Ale samozřejmě by musel být extrémní nárůst veganů a to se nestane - my lidi jsme moc pohodlní a rozmlsaní :)

5 K. K. | E-mail | Web | 30. září 2018 v 18:44 | Reagovat

[3]: Přesně! :D Možná by bylo nejlepší vůbec nedýchat - svým dechem znečišťujeme okolí a to taky není jistě dostatečně vegan.

6 Jeife Jeife | E-mail | Web | 30. září 2018 v 22:08 | Reagovat

Míň vagn, víc vegan ...
Je to cesta. Pokud bych se rozhodla, že budu ze dne na den 100% vegan se vším všudy včetně kosmetiky a oblečení, tak mě před 3 lety kleplo.
Prostě cesta. Přestala jsem kupoivat vajíčka a mléko jako takové, přestala jsem kupovat věci ve kterých mléko a vejce byly. Přestala jsem jíst věci v restauracích / na návštěvách, které to obsahovaly.
Po nějakém tom roce přišla teprve na řadu kosmetika ... doporučuju značku Bio-D - nejen kvuli netestování a vegan složení. Ale hlevně kvuli tomu, že je fakt chemicky neškodná jak pro mě, tak pro přírodu. Takže nemám problém se umýt v přírodě :)
Co se medu týče ... Pokud chceš podpořit včely, tak jim nejvíc pomůžeš tím, že začneš kupovat věci bez řepky a ideálně bio/eko. Postřiky jich zabijou nejvíc. Pak je taky možnost udělat si hmyzí hotel, existují i včely samotářky :)
Pokud bych med i tak chtěla, myslím, že je nejlepší najít si lokálního včelaře, který má pár úlů a med brát od něj. Tedy rozhodně ne supermarket s původem medu buhví kde.
Vejce -
Když to vězmeš od začátku ... Malý kohouci se po vylíhnutí zabijou - nic moc. I když to budou bio / domácí chov, slepice na konci života většinou skončí v polívce. Nic moc.
Pokud bych potřebovala vejce, kontaktuju lidi ze "slepice v nouzi" ... je možnost si za pár korun koupit slepičky, co jsou ani ne v třetině svého života a vajec ti snesou dost / kontaktovat někoho, kdo je má. Pro mě jako veganku by bylo ok tyhle vejce jíst, ale tu potřebu necítím :D (samozřejmě slepičky s velikym výběhem, volnm pohybem a garancí dožití se stáří)
Oblečení je taky jednou z těch věcí, který je potřeba řešit postupně ;) Vinted, druhá ruka, evropská produkce, sem tam kousek fairtrade. (ale to hlavně kvuli vysoký kvalitě.)
S tím mlíkem :D
Ono buď hledáš důvody, nebo způsoby. Já se třeba snažím žít aspoň kouskem zero waste. Takže si mlíka dělám doma a alpro mě nazajímá.
Kolik energie, kolik času? Kolik sežere mixér za 30 sekund mixování? :D Moc asi ne :)
Veganství není o soje. Sem tam si tofu koupím u Vietmance - do své krabičky. Když nemám krabičku, vezmu si ho v plastu - svět se kvuli tomu nezhroutí.
To máš vážně pocit, že veganství je jen o zelenině a soje? Tvoje krevní testy musí vypadat katastrofálně :D

7 K. K. | E-mail | Web | 30. září 2018 v 22:39 | Reagovat

[6]: Já s tebou obvykle ve všem souhlasím - tvoje komentáře mám ráda, ale mám tady trochu dojem, že jsi ten článek úplně nepochopila. Jaké mám krevní testy netuším, ale k ostatnímu...

Nejsem vegan - ale stává se ze mě člověk, který se vegansky stravuje. Med nejím, vajíčka si nekupuju - sama mi tu radíš, že kdybych je opravdu tak nutně potřebovala - ať si koupím slepici v nouzi - vždyť o tom píšu/zamýšlím se - nemám potřebu ty vejce jíst, jen mě to prostě napadlo - a jako nováček jsem se optala - a hned se v tý skupině do mě někdo pustil, že jsem zlý vykořisťovatel nebohých slepic. (Cituji znovu část čánku: "Ale nějak mě přešla odvaha se ptát, co dělat s vejci v případě, pokud mi je snese adoptovaná kvočna, kterou mám doma pro potěšení, starám se o ni se vší úctou, nechávám ji dělat co se jí zlíbí, a sama o ně nejeví zájem.")

Kosmetika, kterou si kupuju nově, veganská je, nepoužívám léky a vinted je můj druhý domov, krom spodního prádla si kupuji z 90% z druhé ruky. A když sama něco už nechci, taky to prodávám dál.

Mlíko byla taky nadsázka - jasně že použít mixér je pár vteřin, ale i tak, dle názorů militantních veganů, na které tímto článkem reaguji, nebudu dostatečně vegan zkrátka nikdy - když si půjdu koupit cokoli s označením vegan a zároveň v tom místě budu moci koupit hovězí, tak už podporuju jatka. Sama se snažím nakupovat co nejméně věcí v plastu/obalech, budu si objednávat eko sáčky na zeleninu a ovoce.

Nikde nepíšu, že je veganství jen o sóje a zelenině, já sama sójové výrobky konzumuji tak jednou týdně, ale když si půjdu koupit do Alberta, kde je i pult s masem a lahůdkama, tak dle logiky některých super veganů už nejsem vegan, i kdybych se na hlavu stavěla.

Nevadí mi to. Opakuji se - budu jednat dle svého nejlepšího svědomí a vědomí. Ale nikdy nebudu (za předpokladu že bych ji měla) krmit kočku vegansky a jednou za půl roku, když dostanu chuť, si koupím mlíko v blbý krabici. Takže na konec tý cesty asi nedojdu, ale i tak si myslím, že pro planetu a zvířata nedělám málo.

8 K. K. | E-mail | Web | 30. září 2018 v 22:44 | Reagovat

[6]: Hlavní smysl, proč jsem toto psala, a možná to zůstalo nepochopeno - nevadí - aby se nad sebou super vegani, který mají na veganství patent (a není to asi většina, setkávám se i s názory pro mě rozumnými) zamysleli. Já jsem vegetarián - někde jsem četla, že to už je lepší to maso jíst, že mnohem horší je mléčný průmysl - a já si to uvědomuji a proto jsem se rozhodla se své oblíbené nivy a goudy vzdát, abych to nepodporovala. Ale já už 12 let žiju v tom, že nechci podporovat utrpení zvířat a za tu dobu jsem si to v sobě dost srovnala, jenže když tam do tý skupiny vkročí někdo, kdo jí maso od rána do večera a uvidí tam tyhle nadávky, a to, jak mezi sebou vegani soutěží, kdo je vegan víc, tak tu skupinu zavře a půjde si dát stejk, protože bude mít pocit, že tohle fakt nedá. Alespoň já z toho mám takový dojem a dle těch diskuzích nejsem jediná. Třeba teď posledně - holka psala že byla v 3 ráno někde v Německu, vše zavřený, tak si skočila do nonstop Mekáče na hranolky, no ta si dovolila...

9 Ježurka Ježurka | Web | 1. října 2018 v 13:56 | Reagovat

No, já si myslím, když lidi jedí celý život maso, že jen tak rychle nepřejdou na jídlo bez masa. Já bych to už určitě nedokázala, protože jsem stará, ale zabíjet zvířátka vidět nemusím. Jedna moje vnučka je vegetariánka a docela brzo si zvykla a je spokojená.

10 Hipís Hipís | Web | 1. října 2018 v 20:08 | Reagovat

Tak já jsem třeba masožrout, maso jsem nejedla asi tři roky, ale u mě to byl fakticky jen pubertální výlev, kdy jsem se rozhodla, že to tak prostě bude a nazdar. Pak jsem si jednou o Vánocích dala řízek, no.

Ale to je úplně jedno. Tyhle fanatický vegani jsou pošahanci, lidstvo dospělo do stádia, kdy se sami mezi sebou nevraždíme a tak máme potřebu vymejšlet hovadiny. Nejdůležitější podle mě je přemýšlet celkově nad budoucností naší planety. Podporuju veganskou kosmetiku, podporuju fair trade a sekáče, jak říkáš, třídit odpad je samozřejmost. Ale jsou prostě situace, kdy se nám nechce úplně vylejzat z naší comfort zóny.

Já zastávám názor, že každej by si měl jíst, co chce, vegany obdivuju, jsem přesvědčená o tom, že bez masa se žít dá, ale zbožňuju mléčné výrobky a mléko a to je prostě věc, který se nikdy nevzdám, i kdybych viděla, jak přede mnou ubijou krávu, protože nechce dávat mlíko.

Lidi se chovají hrozně i k lidem, nejen ke zvířatům. A dnes už jsme na tom tak špatně, že se záhuba naší planety nedá úplně zastavit, možná trochu zpomalit.
Nejdůležitější na veganství je stejně jeho myšlenka. Čím víc lidí o tom mluví, tím víc lidí o tom slyší. A ono je pak ve finále jedno, jestli si dáš k snídani vajíčka, hlavně, že ten plastovej obal hodíš do žlutý popelnice a sprdneš svýho kámoše, když ho uvidíš vyhazovat všechno do černý. (samozřejmě to nemyslím úplně doslova, chci tím jen říct, že nezáleží na tom, kdo je víc vegan, hlavně ať se lidi začnou aspoň trochu snažit starat o naší planetu)

11 MirekČ MirekČ | Web | 8. října 2018 v 17:27 | Reagovat

Vím, že vegetariánství, veganství a vitariánství jsou vlastně jakési světové názory a životní filosofie, ale já jsem držel diety na zhubnutí. Například bezuhlovodanovou dietu dr. Atkinse, nebo dělenou stravu podle Lenky Kořínkové. V Brně byla dokonce restaurace SPLK, kde měli dva jídelní lístky, jeden kytičkový a druhý zvířátkový.

12 K. K. | E-mail | Web | 10. října 2018 v 1:26 | Reagovat

[9]: Člověk to musí cítit srdcem, pak to asi půjde kdykoli. Nemá cenu se do ničeho nutit. :-)

[10]: To s tou krávou je drsný, ale je mi to sympatičtější, než pokrytci, co si představují že maso roste na stromě, nebo u hovězího řízku odsuzují číňana, že jí psy. :-D

[11]: Je fajn mít možnost volby. Já teď taky potřebuju zhubnout, tak doufám, že mi ta rostlinná strava trochu pomůže. :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama